Tuesday, May 3, 2016

TRANS JERGING -HIDDEN MOSSY FOREST- PART 1

Assalamualaikum

Entry kalinie pasal Trans Jerging April lalu.

Ape itu Trans Jerging?
Trans Jerging meliputi 4 Gunung iaitu Gunung Suku, Gunung Irau, Gunung Yellow, & Gunung Pass

Macam mana dapat nama Jerging? xde pun nama Gunung Jerging kannn...
Nama Jerging berasal dari salah satu sungai di laluan trans nie iaitu Sg. Jerging

Biasanya, orang akan buat 3h2mlm untuk trip trans jerging nie. tapi bagi aku 3hari amatlah santai. Ini maybe dulu2 punya trip yang besar kemungkinan disebabkan trek yang perlu menebas. now dah boleh buat 2h1mlm, tapi depends on stamina masing2 untuk meneruskan perjalanan ke satu2 campsite.

orite. Trip kalini terdiri daripada 13 orang termasuk sorg guide, DAUS. geng kalini memg padu. semua berdesup je. aku macam biasa sweeper tak berbayar dengan qoy. kami berkumpul di RTC SIMPANG PULAI dan bergerak dari sana pada pukul 4 pagi ke Kg. Raja. Sampai di Kg. Raja, park kereta, naik 4-wheel turun ke starting point Gunung Suku yang jaraknya 30 minit menaiki 4wheel dr Kg. Raja. Selesai solat di starting point Gunung Suku, pendakian dimulakan dengan bacaan doa demi memberkati perjalanan kami kali ni.

< DAUS(GOGO & GUIDE), BEN, JEN, FARIS, FAKHRUL, BILLY, FATTAH, QOY, SYIMIR, AIN, DIANA, ALIA, FATIMAH>

boleh nampak longgokan pasir kat situ. tulah entrance suku

Pendakian  dimulakan seawal pukul 7 pagi. start2 dah layan pacak sampai ke puncak Gunung Suku. Tak tipu. Serius kejam. Eloklah warm up betul2 sebelum mendaki. Pace manusia biasa ke puncak Suku adalah dalam 3 jam ke 3 jam setengah. kalau laju, memg lagi awal. ni dengan bawak load nya, azab gak la. kami berehat di kawasan waterpoint demi melepaskan lelah peluh menitis ke bumi. dapat 5 minit jadilah. selepas waterpoint, anda akan berada di kawasan sedikit lembah dimana tanah runtuh berlaku.

rasanya, Gunung Suku ni tak lama lagi lesap la sebab sekarang pun dah berlaku tanah runtuh dari puncaknya. kepada sesiapa yang teringin nak menyaksikan kecantikan view di Gunung Suku, boleh cepat2 ya. malangnya, nasib kami kali nie agak malang pabila awan tebal telah memenuhi ruang udara di sekeliling puncak Suku. Dari sini, kita boleh nampak trek V1 (Yong Belar, Korbu, Gayong)

Boleh layan video youtube kawan saya : YYBTN + SUKU

PUNCAK GUNUNG SUKU

Pendakian diteruskan dan targetnya lunch di kem Bear which is adanya waterpoint di situ. dari puncak suku, laluan agak sempit dan tidak jelas. banyak laluan2 yang bercabang di sini dan dinasihatkan untuk membawa org yang berpengalaman la untuk mencuba trek ni. Cuaca pun panas, laju jela semua hike. perjalanan mengambil masa selama 3 jam pace sweeper. haha sebab aku sweeper. Kem bear boleh dimuatkan maybe seramai 20-25 orang satu2 masa. cool and aman damai je kem bear nie. watersource pun agak kecil. air bekalan dibawa ke puncak Irau disebabkan tiada watersource di puncak Irau. mohon bertabah pikul air. Lunch pack dibuka disini. boleh pack lunch siap2 dari RTC Simpang Pulai. kalau tak, bawak maggi pun okey :)

dah kenyang, dah solat siap2, kami bergerak ke Puncak Irau lebih kurang pukul 245. around the trail, mossy dia terbaik bohh. haha sangat cantikk :) nak tengok gambar ? tak dapatlah jangg hahaa masa awal2 start hike, dah dengar dah bunyi dentam dentum. bukan bunyi mercun tau, tu bunyi guruhh. haha pace dilajukan, dari kem Bear, estimate dalam 2 jam ke 3 jam dah boleh sampai. namun, hujan telah turun dengan lebatnya mencurah2 ke bumi. tak expect langsung cameron hujan walhal kat kl melaka panas bukan main, grrr

ada satu tahap tu, sampai kami terpaksa stop hike and lepak bawah fly. tapi fly kecikk :'( hahaa takpe, palstik sampah ada. masing2 cari tempat berteduh. bahaya jugak trekking time guruh petir ni, risau disambarnya. lepak di satu tempat tu, lebih kurang 30 min. suhu dicatatkan 16c. sejuk weh dengan angin2 nya lagii..

rasa2 hujan dah reda, perjalanan diteruskan dan akan melalui kawasan permatang. aku suka lalu kawasan permatang nie sebab kita akan nampak view sekeliling bila pace santai nie :) sebenarnya pun, pace kami agak laju tapi santai. lepak kat certain tempat tu bukan main lama lagi, tu yg sampai lewat. berborak, bersosial tanpa fon di tangan ;)

sempat berborak bertanya pengalaman masing2

dah puas sejuk2 kat bawah fly, guruh pun kian reda, kami meneruskan perjalanan ke Puncak Gunung Irau. komfirm sejuk weh peak after hujan ni. perjalanan agak mendaki dan makin slow dek pakaian yang basah. hujan renyai terus membasah bumi. lebih kurang pukul 645 aku sampai ke Puncak Irau sebagai orang terakhir aka sweeper dalam group nie.